تفاوت پلاتین و طلا سفید

در سال های اخیر تقاضای طلا سفید نسبت به طلای زرد بیشتر شده است. این موضوع را در انتخاب های زوج های جوان که در حال خرید حلقه هستند به راحتی می توانیم لمس کنیم. اما جالب است بدانید که فلز طلا به خودی خود زرد رنگ است. طلا زرد با آبکاری رودیم به رنگ سفید در می آید.

طلا و پلاتین هر دو از فلزات گرانبها هستند و در ساخت زیورآلات استفاده می شوند. اما تفاوت های اساسی میان این دو فلز وجود دارد. این تفاوت ها در قیمت، ظاهر، مقاومت و چگالی است. علا

وه بر این بر اساس موازین دین اسلام، طلا برای مردان مناسب نیست. جایگزین مناسب طلا برای مردان، پلاتین است.

در مجموع تفاوت این دو، در موارد زیر به صورت کلی طبقه بندی می شود:

از جمله تفاوت های فلز پلاتین و طلا، چگالی آنهاست. فلز طلا چگالی کمتری نسبت به پلاتین دارد. به همین دلیل فرم دادن به طلا بسیار ساده تر پلاتین است. اما فلز پلاتین چگال تر و سنگین تر است و سختی آن بیشتر است.

عیاری که در جواهرات طلا استفاده می کنند 18 و 21 است. عیار 18 یعنی 75 درصد آن طلا است و 25 درصد بقیه را مس، نقره و … تشکیل می دهند. به عبارت دیگر طلای 18 عیار، طلا با عیار 750 است و طلای 21 عیار، طلا با عیار 875 است.

برای جواهرات پلاتین عیارهای 850، 900 و 950 در دنیا مرسوم است که در ایران اغلب از عیار 800 استفاده می شود. عیار 800 از نظر اتحادیه طلا و جواهر استاندارد نیست. پلاتین نوبل در تولید جواهرات خود از عیار 850 استفاده می کند. عیارهای 900 و 950 نیز به صورت سفارشی قابل تامین است.

فلز طلا و پلاتین هر دو از فلزات گران بها هستند. هر دوی این فلزات در ساخت زیورآلات استفاده می شوند. خوب است کاربردهای این دو فلز را بهتر بشناسیم.

فلز پلاتین به خودی خود سفید رنگ است اما طلا زرد است. این بدین معنی است که طلا برای سفید شدن نیاز به آبکاری دارد. برای سفید کردن طلا از آبکاری رودیم استفاده می کنند. وقتی مدتی از آبکاری می گذرد (بسته به کیفیت آبکاری) رنگ زرد طلا نمایان می شود. بنابراین دوباره نیاز به آبکاری دارد. اما فلز پلاتین ذاتا سفید است.

در گذشته اختلاف قیمت زیادی بین فلز طلا و پلاتین وجود داشت. اما اکنون تفاوت چندانی میان قیمت این دو فلز وجود نداد. اما در دنیا همچنان پلاتین را لوکس تر از طلا می پندارند. این در حالی است که در ایران مردم هنگام خرید زیورآلات گزینه پلاتین را در نظر نمی گیرند و تصور می کنند تفاوت قیمت زیادی با طلا دارد. لذا از خرید محصول لوکس تر به خاطر بودجه صرف نظر می کنند.

بر اساس موازین و احکام دین اسلام، استفاده از مصنوعات طلا برای مردان حرام می باشد. یکی از مهم ترین استفاده زیورآلات برای مردان، حلقه ازدوجشان است. لذا بهترین جایگزین حلقه طلا برای مردان، حلقه پلاتین است. حلقه پلاتین علاوه بر این که مشکل شرعی ندارد، لوکس تر نیز می باشد.

گزینه دیگر برای حلقه طلا، حلقه نقره می باشد. آلیاژ نقره پس از مدتی اکسید می شود و به رنگ سیاه در می آید.

طلا سفید
رینگ طلا سفید
فلز پلاتین
رینگ پلاتین
طلا زرد
رینگ طلا زرد