تفاوت برلیان و الماس چیست؟

Posted on

یکی از سوالاتی که افراد زیاد می پرسند: تفاوت برلیان و الماس است. برای پاسخ به این سوال ابتدا الماس را معرفی می کنیم.

الماس

الماس یکی از کانیهای زیبا و کمیاب است. این کانی از کربن خالص تشکیل شده است. فراوانی این کانی در عمق زمین و دهانه آتشفشانهای خاموش شده است. بزرگترین معادن آن در قاره آفریقا،روسیه و کانادا قرار دارد. این سنگ سخت ترین ماده موجود در جهان است. از آن برای بریدن فلزات و سنگهای سخت استفاده میشود. همچنین بسیار قیمتی و گرانبهاست. یکی از پشتوانه های بانکی و پولی کشورها الماس است. یکی از موارد استفاده این کانی در صنعت طلا و جواهر سازی میباشد.

کانیهای الماس پس از استخراج از معادن و شست و شو بر اساس رنگ، پاکی و عوامل دیگر درجه بندی می شوند. قطعات را آماده تراش می کنند. تکه های الماس طبیعی بصورت شفاف و روشن هستند. که هرچه پاک تر و بی رنگ تر باشند، ارزشمند تر میباشند. در صنعت جواهر سازی این الماسها را تراش میدهند.

متداول ترین و معروفترین این تراشها، تراش برلیان (گرد) است. برلیان، تراشی است که تلالؤ سنگ را بیشتر نمایان میکند.

برلیان

پس برلیان نام نوعی از تراش الماس است. این نوع تراش به مرور زمان در حال تغییر میباشد، تا بهترین راندمان در بازتاب نور تابیده شده به برلیان را داشته باشد. این نوع تراش دارای استانداردهایی است که چه بصورت سنتی و چه بصورت مکانیزه باید رعایت شود. اندازه زوایا و نوع تراش به شکلی است که نور وارد شده پس از برخورد به صفحات مختلف به چشم بیننده بازتاب داشته باشد.

 

تراشهای دیگری نیز غیر از برلیان برای این کانی وجود دارد. از جمله تراش پرنس، مارکیز، باگت، اوال یا بیضی، اشک، قلب، کوشین و مثلث.

اطلاعات بیشتر
الماس آزمایشگاهی

از آنجاییکه الماسها در طبیعت بسیار کمیاب هستند، از این رو بعضی از متخصصین به فکر تولید آن در شرایط آزمایشگاه بر آمدند. در این زمینه به موفقیتهایی نیز رسیده اند. این الماسها در آزمایشگاه با شرایطی همچون شرایط اولیه الماس طبیعی که شبیه سازی شده است تولید میشوند. این شرایط بصورت کلی عبارتند از فشار بسیار بالا و همزمان دمای بسیار بالا(HPHT). با این وجود الماسهای مصنوعی با دستگاه مخصوص از الماس طبیعی قابل تشخیص هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *