روش خانگی برای تمیز کردن طلا و جواهر

Posted on

آیا شما هم از ترس کدر شدن و جرم گرفتن جواهراتتان از استفاده روزمره از آنها، خودداری می کنید؟چگونه جواهرات خود را تمیز کنیم؟

در ادامه این مطلب راه حل خوبی برای تمیز کردن جواهرات در منزل به شما ارائه می دهیم. با آموزش تمیز کردن جواهر می توانید جلا و درخشش اولیه را به جواهرات خود بازگردانید. استفاده مکرر از مواد شوینده و مواد شیمیایی، باعث از دست رفتن جلای سنگ های قیمتی می شود. در نهایت برلیانها یا سنگهای قیمتی و زیور آلات برق و جلای روز اول را از دست می دهند. با استفاده از روش زیر در منزل و با حداقل امکانات می توانید به جلا دادن به جواهرات خود بپردازید.

برای تمیز کردن جواهرات به لوازم زیر نیاز دارید:
  • یک کاسه استیل یا مسی
  • یک فرچه بسیار نرم (یا مسواک)
  • مایع دستشویی

در ابتدا آب سرد را داخل کاسه ریخته و مایع دستشویی را به آن اضافه کنید. در همین حال جواهر خود را داخل آن قوطه ور کنید. سپس بر روی اجاق بگذارید. اجازه دهید به آرامی دمای آن بالا برود و بجوشد. پس از گذشت چند دقیقه گاز را خاموش کنید. اجازه بدهید که آب ولرم شود. در این زمان از مسواک به عنوان فرچه استفاده کنید. تمامی قسمتهای جواهر  خود را فرچه بکشید تا جایی که جرم ها و کثیفی ها از بین برود. به خاطر داشته که فرچه را به آرامی بر روی سنگها بکشید.

اگر این کار را با شدت زیاد انجام دهید، باعث میشود که سنگهای بکار رفته شل شده  و از جا در بیایند. پس از اینکه فرچه کشیدن تمام شد جواهر خود را با آب تمیز آبکشی کنید. بعد از آن که خوب آبکشی کردید آن را خوب بتکانید تا قطرات آب خارج شود. سپس با استفاده از سشوار آن را خشک کنید. پس از این عملیات جواهر شما تمیز می شود. و سنگها مانند روز اول میدرخشد.

توجه کنید …

نکته بسیار مهم این است که این روش صرفاً برای جواهرات بدون سنگهای رنگی قابل استفاده است. هرگز جواهرات دارای سنگهای رنگی را حرارت ندهید یا نجوشانید. زیرا که این سنگهای قیمتی مخصوصاً زمرد که حساس هستند. این سنگ ها بسیار گرانقیمت اند. با کمترین حرارت میشکند و ارزش خود را از دست میدهد.

برای جلا دادن جواهرات با سنگ های رنگی مانند قبل عمل کنید. با این تفاوت که از آب ولرم استفاده کنید و نجوشانید. مراقب باشید که باد سشوار شما گرم نباشد. از دیگر مواردی که باید خیلی دقت داشت جواهر با سنگ فیروزه است که ترجیحاً نباید از شوینده استفاده کرد. همچنین فیروزه هرگز نباید با انواع مواد چرب در تماس باشد. زیرا که خیلی سریع واکنش نشان میدهد. و رنگ خود را از دست میدهد.

هر آنچه باید برای خرید حلقه پلاتین بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *